Mídia, Arte e Cultura: Produção, difusão e reapropriação

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

In this discipline we intend to deepen analyzes on the means and effects of communication, technological advancement and the new processes of “production, diffusion, reappropriation and re-signification of communication in society.” We will analyze the different interpretative and theoretical currents of communication and their historical and social construction. We will also analyze the relationship between media and culture and information networks in the age of mobility, of multiplatforms.

Bibliography

ADORNO, T. e HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BRIGGS, Asa e BURKE, Peter. Uma História social da mídia – de Gutenberg à Internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2006.

COHN, Gabriel (Org.). ADORNO, Theodor W. Indústria cultural. São Paulo: Ática, 1986.

DAHRENDORF, Ralf. As classes e seus conflitos na sociedade industrial. Brasília: Unb, 1982.

DURÃO, Fábio A. Da superprodução semiótica: caracterização e implicações estéticas. In: DURÃO, Fábio A.; ZUIN, Antonio; VAZ, Alexandre F. (Org.). A indústria cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.

FIGUEROA, Romeo. Introdución a las teorías de la comunicación. México: Pearson, 2013.

FREITAS, Verlaine. Adorno e a arte contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

HENRIQUE COSTA, Jean. A atualidade da discussão sobre a indústria cultural em Theodor W. Adorno. In: Trans/Form/Ação vol.36 no.2, Marília, May/Aug. 2013.

LLOSA, Mário Vargas. A civilização do espetáculo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

MANDEL, Ernest. A ideologia na fase do capitalismo tardio. In: O capitalismo tardio. Tradução de Carlos Eduardo Silveira Matos. São Paulo: Nova Cultural, 1985

MELO, José Marques de. A esfinge midiática. São Paulo: Paulus, 2004.Ortega y Gasset, JOSÉ. La rebelión de las masas. Mexico: Calpe Mexicana, 1989.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura e Artes do Pós-Humano. São Paulo: Paulus, 2003.

WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. Bauru-SP: Editora do Sagrado Coração, 2003.

WATZLAWICK, Paul et al. Teoría de la comunicación humana. Nueva York: Biblioteca de psicologia, Herder, Barcelona y Norton: 1997.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade. Petrópolis: Vozes, 2011.