Teoria e estética do documentário

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

Examining the presumptions of the documentary theory which establish a closer link with contemporary production: the ethical issue, the role of voice, the powers of fake, the configurations of characters and their essayistic dimension. Examining the way how the narratives of traumatic situations have been held possession of by recent Brazilian documentary, directly reflecting onto its aesthetic composition, thus proposing new theoretical referrals.

Bibliography

AUMONT, Jacque; MARIE, Michel. A análise do filme. Lisboa: Texto e Grafia, 2010.
BALTAR, Mariana. Engajamento afetivo e as performances da memória em Um passaporte húngaro. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 96-112, 2007.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 2005.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação. São Paulo: Annablume, 2011.
GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Campinas: Papirus, 2011.
LINS, Consuelo & MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
LISS, Andrea. Trespassing through shadows: memory, photography, and the Holocaust. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998.
MacDOUGALL, David. Transcultural cinema. New Jersey: Princeton University Press, 1998.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.
RAMOS, Clara Leonel. A construção do personagem no documentário brasileiro contemporâneo: autorrepresentação, performance e estratégias narrativas. 2013. Tese (Doutorado em Comunicação – Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes da USP, São Paulo, 2013.
RENOV, Michael. Investigando o sujeito: uma introdução. In: LABAKI, Amir; MOURÃO, Maria Dora (Org.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
SARKAR, Bhaskar & WALKER, Janet (Org.). Documentary testimonies: global archives of suffering. Londres: Nova York: Routledge, 2010.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora Unicamp, 2003.