Cultura das Mídias e Configurações das Linguagens Sonoras

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

The media culture products and phenomena in their configuration with sound languages; their consequences in the ways of sensitiveness (enjoyment and performance) and in sound musical poetics. The role of soundtracks and their interfaces of media languages, mostly the audiovisual ones. The value of noise as non-culture: what the semiotics culture says: sacred noise and the noise of death. Audiovisual technologies and their consequences in listening. Approach to the key-concepts: musimorphosis, schizophony; sound mark; audiovisual pact; ubiquity.

Bibliography

BAITELLO JR. N. Imagem e emoção: movimentos exteriores e interiores. In: BAITELLO JR., N.; WULF, C. (Org.): Emoção e imaginação: Os sentidos de as imagens em movimento. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
BARTHES, R. Mitologias. São Paulo: Difel, 1987.
BERNARDINI, A.(Org.). O futurismo italiano - manifestos. São Paulo: Perspectiva, 1980.
GABLER, Neal. Vida, o filme – como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
GONZÁLEZ, JUAN. P. El canto mediatizado: breve historia de la llegada del cantante a nuestra casa. Revista musical chilena, Santiago, v. 54, n.194. Disponível em: https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12580.
HOMEM DE MELLO, Chico. O design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
IAZZETTA, F. Música e mediação tecnológica. São Paulo: Perspectiva, 2009.
LAUS, Egeu. A história do design das capas de disco no Brasil. http://www.overmundo.com.br/overblog/o-fim-das-capas-de-discos, 2006.
LE GOFF, J.  História e memória.  Campinas: Editora da Unicamp, 1999.
LE GUERN, Philippe (Org.). Où va la musique? Numérimorphose et nouvelles expériences d’écoute. Paris : ParisTech : Presses des Mines Libres Opinions, 2016
LOTMAN, I. Sobre os mecanismos semióticos da cultura. In: Ensaios de semiótica soviética. Lisboa: Livros Horizonte, 1981.
MC LUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1988.
MENDES, G. Música, cinema do som. São Paulo: Perspectiva, 2013.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX- o espírito do tempo. Rio de Janeiro: Forense, 1969.
OBICI, G. A condição da escuta. Rio de Janeiro: Sete Letras, 2008.
PERPÉTUO; Irineu; SILVEIRA, Sergio A. O futuro da música depois da morte do CD. São Paulo: Momento Editorial, 2009.
RUSSOLO, L. The art of noises. Nova Iorque: Prendago Press, 1986.
SACKS, O. Alucinações musicais. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SCHAFER, R. M. O ouvido pensante. São Paulo: Edunesp, 1992.
SCHAFER, R. M. A afinação do mundo. São Paulo: Edunesp, 2001.
SEVCENKO, N. A corrida do século XXI- no loop da montanha russa. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
VALENTE, H. Os cantos da voz: entre o ruído e o silêncio. São Paulo: Annablume, 1999.
VALENTE, H. As vozes da canção na mídia. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2003.
VALENTE, H. (Org.). Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera: FAPESP. (Em especial: Marcadet e Delalande), 2007.
ZUMTHOR, P. Escritura e nomadismo. São Paulo: Ateliê, 2005.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.