Comunicação, Processos Eleitorais e Personalismo Político: Da Mídia Televisiva às Redes Sociais

Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Comunicação

Syllabus

Study on the complexity of communication systems and the forms of mediation of political practices in the media. List the construction mechanisms to the political image in and by the media. Study on the media and political scenario in the audiovisual sphere. Analysis on the use of the internet, in the election sphere and in the construction of the political personalism. List the new methods of production, disclosure, and sharing of the contemporary political practices in the public, interconnected sphere.

Bibliography

BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
BRAGA, S.; SILVEIRA, S. A.; PENTEADO, C. Cultura, Política e Ativismo nas Redes. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2014.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança. Movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
FRAGOSO, S.; RECUERO, R; AMARAL, A. Métodos de pesquisa para a internet. Porto Alegre: Sulina, 2016.
GOHN, M. da G. Manifestações e protestos no Brasil: correntes e contracorrentes na atualidade. São Paulo: Cortez, 2017.
GOMES, W; FERNANDES, B.; REIS, L.; SILVA, T. A campanha on-line de Barack Obama em 2008. Revista Sociologia Política, v. 17, outubro de 2009.
GOMES, W; ROUSILEY, C. M. M.; JAMIL, F. P. Internet e Participação Política no Brasil. Porto Alegre: Sulinas, 2011.
IANNI, O. O príncipe eletrônico. In: DOWBOR, Ladislau et al. (Org.). Desafio da comunicação. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEAL, P. R. F.; ROSSINI, P. G. da C. As campanhas eleitorais no contexto da política personalizada. Comunicação Política e eleitoral, n. 45, 2011.
LEMOS, A.; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus. 2010.
LOCK, M.; BALDISSERA, R. Comunicação política on-line: estratégias de administração da visibilidade no ambiente da Web 2.0. Artigo apresentado no IV ABRACORP, 2010. Disponível em: http://www.abrapcorp.org.br/anais2010/GT6/GT6_Lock.pdf PDF .
MARTÍN-BARBERO, J. O medo da mídia – política, televisão e novos modos de representação. In: DOWBOR, Ladislau e outros. Desafios da Comunicação. Petrópolis (RJ): Vozes, 2000.
PORTO, M. Televisão e política no Brasil. A Rede Globo e as interpretações da audiência. Rio de Janeiro: E-papers, 2007.
RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Salina, 2009.